Monday 2 July 2012

APA PLAN SELEPAS DEGREE?





huhu.. rasa-rasanya macam terlalu awal pulak kan memikirkan tentang apa nak buat selepas habis degree nih..baru je lepas settle semua hardbound la, sticker cd la, exam la, presentation thesis la...aigoo..kepenatan..tapi itu tidak bermakna..tak boleh buat perancangan selepas degree kan?
ada dua jalan...
1) sambung belajar sama ada coursework atau research ( kalau saya ,saya minat coursework,hehe)

2) kerja..kumpul duit utk kahwin..eh..bukan, kahwin je..balas jasa mak ayah dulu..bagi kesenangan kat mereka :)

antara kedua ni, saya prefer sambung belajar...tapi, apa pun depend pada individu..saya xkire..walaupun saya xde duit simpanan yang byk nak sambung master, tapi saya nak jugak sambung..insyaallah, saya berpegang pada konsep, Allah akan membantu umatnya,sekiranya umat nya melakukan sesuatu dijalan Allah... :)
cuma yang saya keliru adalah, nak ambil coursework atau research? aigoo..pening2x..

KEBAIKAN RESEARCH :
1) Lebih fokus pada satu benda..maknanye..dah ada jalan..contohnya ambil polymer...so, selepas ini study polymer
2) masa yang lebih flexible.

KELEMAHAN RESEARCH;
1) masa yang xmenentu
2) hanya sesuai utk org yg berdisiplin
ala..semua kelemahan ni,anda boleh baiki,jadilah insan yang lebih berdisiplin ok?

KEBAIKAN COURSEWORK;
1) sekejap je study (kalau xfail paper)
2) belajar mcm 2x.. scope lebih luas..


KELEMAHAN COURSEWORK:
1) lebih general
2) kene duduki exam..and byk assignment!!
hahaa... susah kan nak pilih?


coursework pun masih perlu masuk lab, buat final year project...tapi xperlu publish journal.... 

apepun...depend pada individu juga...if xsuka lab..xmo lah ambil research,if xnak ambil exam., jgn la ambil coursework :)

tapi jenni ambil coursework :)

p/s- sebenarnya ni post mula-mula jenni buat sebelum sambung master… selepas ni , nantikan.. jenni akan update pengalaman belajar coursework di ukm pulak ye J

1 comment:

  1. HI. nak tanya, kalau buat masters by coursework tu kena buat viva exam tak?

    ReplyDelete